http://www.shimikada.loxblog.com.com/ مطالب جذاب در مورد شیمی
شیمی
شیمی کده

- آيا ميدانستيد کادمیم فلزی سمی است که در ساخت باطری های خشک کاربرد دار د؟[hr]
چرا وقتی در نوشابه نمک می ریزیم, با شدت بیشتری گاز آزاد می شود ؟
ـ ابتدای ماجرا :
هرچه دمای آب کمتر و فشار بیشتر باشد , ظرفیت پذیرش گاز بیشتری را خواهد داشت و به عنوان مثال CO۲ بیشتری را در خود حل می کند. هنگام تولید نوشابه با استفاده از این خاصیت , در دماهای پایین و فشار بالا , نوشیدنی با تزریق گاز CO۲ به حالت اشباع می رسد. بنابراین وقتی در نوشابه باز شود و نوشابه در دما و فشار معمولی قرار گیرد , محلول خاصیت فوق اشباع دارد یعنی مقدار CO۲ حل شده در آن بیش از ظرفیت انحلال در آن دما و فشار است. چنین محلولی اگر شرایط مهیا باشد تمایل به آزاد کردن CO۲ دارد. برای این کار گاز CO۲ محلول باید به صورت حباب درآید یعنی مولکولهای CO۲ حل شده باید در نقطه ای جمع شوند و با به هم پیوستن , یک حباب تشکیل دهند و به سطح نوشابه بیایند و از آن خارج شوند. اگر دقت کرده باشید تشکیل حباب در سطوح تماس خارجی نوشابه اتفاق می افتد یعنی در سطح نوشابه و دیواره های بطری یا دورنی . به زبان ساده این سطوح و به خصوص نا همواری های موجود روی آنها یا هر نوع ناهمگنی موجود در محیط نقش جایگاههای تجمع یا مکانهایی برای به هم پیوستن مولکولها و تشکیل حباب را بازی می کنند.به عبارت عامیانه یعنی مولکولها برای ایجاد حباب دنبال بهانه می گردند و این بهانه را در این سطوح پیدا می کنند. در این وضعیت ریختن نمک در نوشابه باعث خروج سریع تر گاز از محلول می شود. زیرا سطح بیشتری برای تشکیل حباب در اختیار مولکولها قرار می گیرد ( سطح جانبی بلورهای نمک ) . چیزی مانند تبلور ( = بلور شدن ) شکر پس از قرار دادن بلور یا نخ در محلول فوق اشباع آن.بنابراین چنین اتفاقی اصلا شیمیایی نیست. هیچ واکنشی هم صورت نمی گیرد و تقریبا هر ماده ای از نمک و شکر گرفته تا شن و ماسه که بتوانند نوعی ناهمگنی در محیط نوشابه ایجاد کند یا سطح آزاد در اختیار آن قرار دهد ( یا به طور خلاصه بهانه دست مولکولها بدهد ! ) میتواند این کار را بکند . این اتفاق را حتما در هنگام وارد کردن نی در نوشابه دیده اید. تنها مزیت نمک با شکر این است که به دلیل داشتن دانه های ریز سطح جانبی نسبی بیشتری در مقایسه با مواد درشت تر دارند. همین! از این به بعد می توانید در نوشابه دوستتان به جای نمک خاک بریزید !!!






تشكيل پوسته تخم مرغ نمونه بسيار جالبي از يك واكنش رسوبي در طبيعت است جرم ميانگين پوسته يك تخم مرغ حدود 5 گرم كه 40 درصد ان را كلسيم تشكيل مي دهد بيشتر كلسيم پوسته يك تخم مرغ در يك دوره 16 ساعتي ,يعني با سرعتي در حدود 125 ميلي گرم در ساعت رسوب مي كند.هيچ مرغي نمي تواند براي پاسخ گويي به اين نياز با چنين سرعتي كلسيم مصرف كند. در واقع مرغ بايد براي هر نوبت تخم گذاري,حدود 10 درصد از كل كلسيم موجود در استخوان هايش را مصرف كند.



تعیین دقیق زمان مرگ
تعیین دقیق زمان مرگ در جرم شناسی بسیار اهمیت دارد.اندازه گیری غلظت پتاسیم مایع زجاجیه روشی است که بیش از سه دهه از پیشنهاد و بررسی ان میگذرد.مصونیت ماده زجاجیه از آلودگی ،خون و باکتریها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداری و عدم نیاز به کالبدشکافی از مزایای این روش محسوب می شود.تجزیه پتاسیم زجاجیه با دو روش الکترودهای یونی ویژه که یک روش پتانسیل سنجی است و نور سنجی شعله ای که یک روش طیف سنجی است انجام می گیرد.سپس مقدار پتاسیم بدست آمده با منحنیهای استاندارد غلظت یون پتاسیم بر حسب زمان مرگ که برای دو گروه سنی کودکان وبزرگسالان مجزاست،مقایسه می شود.

ساخت پيلهاي سوختي بهتر با فنآوري نانو
محققان آزمايشگاه ملي شيمي هند موفق شدند با بهکارگيري نانولولههاي کربني تکجداره عاملدارشده با اسيد سولفونيک يک روش شيميايي را براي افزايش محتواي اسيد سولفونيک غشاءهاي نفيون توسعه داده و کارايي قابل توجه اين غشاءهاي ترکيبي را بهعنوان الکتروليت در کاربردهاي پيلهاي سوختي غشاي الکتروليت پليمري(PEMFC) نشان دهند.



به گزارش سرويس فنآوري ايسنا، دکتر ويجاياموهانان پيلاي، مجري طرح چنين توضيح ميدهد:« بهبود در رسانايي پروتون غشاي الکتروليت حتي با يک مرتبه بزرگي، ميتواند عملکرد پيلهاي سوختي را بهطور رؤيايي تغيير دهد. در حال حاضر از غشاءهاي ساختهشده از نفيون(اسيد سولفونيک در شکل يک پليمر جامد) بهعنوان غشاي الکتروليت پليمري(PEM) در پيلهاي سوختي ـ که در دماهاي 80-60 درجه سانتي گراد کار ميکنند ـ بهطور گستردهاي استفاده ميشود.
اگرچه اين غشاهاي پيشرفته رساناييهاي خوبي براي پروتون، در محدوده 01/0 تا 1/0 زيمنس بر سانتيمتر در محيط مرطوب دارند؛ ولي داراي محدوديتهاي زيادي نيز هستند که عبارتند از وابستگي به آب براي رسانايي الکتريکي، نفوذپذيري بالا براي متانول و ميل به تجزيه شدن در حضور راديکالهاي هيدروکسي، يک مداخلکننده در واکنش کاتدي و پايداري شيميايي و مکانيکي متوسط.
پيلاي ميگويد که تلاشهاي مهمي از سوي محققان پيل سوختي، در جهت توسعة مواد ترکيبي صورت گرفته که ميتواند قابليتهاي نفيون را در نگهداري آب بالا ببرد، به گونهاي که در دماهاي بالا، رسانايي پروتون را از دست ندهد.
او ميگويد:«ما در کار خود از نانولولههاي کربني عاملدارشده با اسيد سولفونيک در ماتريس نفيون استفاده کردهايم و توانستهايم تعداد گروههاي اسيد سولفونيک را ـ که يک عامل کليدي در رسانايي آن است ـ در اين غشا افزايش دهيم.»
استفاده از نانولولههاي کربني تکجداره ميتواند پايداري مکانيکي غشاهاي ترکيبي را نسبت به غشاهاي نفيون افزايش دهد؛ بنابراين ميتواند قيمتها را در فناوري PEMFC پايين آورد.
پيلاي توضيح ميدهد که رسانايي بالاي پروتون در نفيون به ساز و كاري که در آن سازماندهي مجدد پيوندهاي هيدرژني يک نقش کليدي بازي ميکنند، مربوط ميشود.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فنآوري نانو، همين که اسيد سولفونيکهاي اضافي در سطح نانولولههاي تکجداره قرار ميگيرد، شرايط خوبي را براي جستوخيز آسان پروتون آماده ميکند که اين عمل به نوبة خود باعث افزايش تحريکپذيري پروتون و بالا رفتن رسانايي ميشود. غشاهاي ترکيبي نفيون - نانولولههاي کربني تکجدارة عاملدارشده، تقريباً يک مرتبه بزرگي رسانايي بالاتري دارند، در عوض ما فهميدهايم که غشاهاي ترکيبي نفيون - نانولولههاي کربني تکجدارة عاملدارنشده، هيچ بهبودي در رسانايي پروتون نشان نميدهند.
اين کار راه تازهاي براي طراحي الکتروليتهاي پليمري براي چشمههاي توان الکتروشيميايي مانند پيلهاي سوختي گشوده است و نشان ميدهد که جداي از بهبود قابل توجه در رسانايي پروتون، غشاهايي که بهطور مناسبي با بهکارگيري نانولولههاي کربني عاملدارشده طراحي شدهاند، قادر خواهند بود که بدون لطمه زدن به رسانايي پروتون، نفوذپذيري متانول را کاهش دهند.
نتايج اين تحقيق در مجلة Angewandte Chemie International Edition منشر شدهاست. [hr]
پژوهشگران ايراني موفق به توليد سراميك ضد باكتري شدند.

پژوهشگران يك شركت فنآور ايراني با بررسي روشهاي مختلف اعمال محصولات گوناگون حاوي نقره بر روي سطوح بدنههاي سراميكي به قابليت ايجاد خاصيت آنتي باكتريايي در بدنههاي مختلف لعابدار دست يافتند.


مهران وفايي، مسوول بخش سراميك اين شركت با اعلام اين مطلب به خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: روشهاي اختلاط ماده با نسبتهاي تعيين شده در دوغاب لعاب، اسپري مقادير مشخصي از نانونقره بر روي دوغاب لعاب، استفاده از تركيب پودر چاپ آغشته به نانونقره، اسپري محلول نانوسيد بر روي سطح لعاب، توزيع نانونقره در فضاي پاياني كوره و استفاده از گدازآورها به عنوان حامل نانونقره از روشهاي اعمال نانوسيد (نانونقره) بر روي سراميكها است.
وي در خصوص هدف از استفاده نانونقره در اين سراميكها بيان كرد: نقره به عنوان فلزي كه از دير باز به عنوان يك عامل ميكروب كشي شناخته شده است، ميتواند در مقياس نانو خصوصيات آنتي باكتريايي فوقالعادهاي را از خود بروز دهد كه سراميكهاي مذكور اين خاصيت ضد ميكروب و ضد باكتري را به همراه دارد.
وفايي در پايان از پيگيري توليد كاشيهاي ضد باكتري با استفاده از اين تكنولوژي با اعمال نانوذرات در لعاب کاشي و سراميک خبر داد.





چرا پیاز اشک را در می آورد؟
هنگامی که پوست پیاز را می کنید یافته های آن آسیب می بینند و آنزیمی در آنها با ترکیبی به نام سولفواکسید (به اختصار) ترکیب شده و مولکول نامبرده را به سه قسمت می شکند که یکی از این ترکیبات اشک آور است.
زمانی که پیاز را زیر شیر آب یا پس از خروج از یخچال پوست می کنید دیگر اشک آور نیست زیرا:
سولفواکسید در آب محلول است و آب سبب آبکافت آن می شود در نتیجه بقیه ی مراحل بالا که نتیجه ی آن ایجاد ترکیب اشک آور است انجام نمی شود.
اگر پیاز سرد باشد سرعت واکنش آنزیمی نامبرده کاهش می یابد و کمتر تشکیل می شود و فشار بخار سولفواکسید هم کاهش یافته و غلظت آن در هوا کم می شود طوری که سبب ایجاد اشک نمی شود.









چرا در ساعت ها از کوارتز استفاده می شود ؟
کوارتز که از سیلیکون و اکسیژن تشکیل می شود ، رایج ترین ، ماده معدنی در کره زمین است .میلیارد ها نفر در هر روز از کوارتز استفاده می کنند ولی از آن اطلاع ندارند . بلورهای ریز کوارتز در داخل ساعت های مچی و دیواری پنهان شده اند . این بلورهای سفید یا شفاف در سراسر جهان یافت می شوند . بعضی از مواد مانند برخی سرامیک ها و بلورهای کوارتز وقتی تحت فشار مکانیکی قرار گیرند الکتریسیته تولید می کنند . توانایی تبدیل دو جانبه فشار مکانیکی و الکتریسیته به یکدیگر <<خاصیت پیزو الکتریک >> نامیده می شود .بلورهای کوارتز که دارای این خاصیت هستند با یک ولتاژ معین برق همیشه با بسامد یا فرکانس خاصی به ارتعاش در می آیند . در نتیجه ، این بلورها معیار دقیقی از بسامد یا فرکانس را حفظ می کنند که به تنظیم حرکت ساعت کمک می کند و دقت آن را بسیار بالا می برد . کوارتز علاوه بر ساعت ، در رادیو ، ریزپردازشگرها ، و بسیاری از دستگاه های صنعتی دیگر نیز به کار می رود .

منبع: دانستنی های علمی و فنی جهان(دکتر علیرضا منجّمی – رقیه اسلامی)


یون فلوئور چگونه باعث سختی دندان ها می شود؟

اجزای معدنی یا قسمت سخت دندان ها و استخوان ها شامل دو ترکیب کلسیم دار است . کلسیم کربنات در شکل متبلور آن در دندان ها و استخوان ها حضور دارد که کانی شناسان به آن آراگونیت می گویند. و دومین ترکیب کلسیم دار که در دندان ها یافت می شود ، کلسیم هیدروکسی فسفات [Ca5(OH)(PO4)3] یا هیدروکسی اپاتیت است. این دو ترکیب به اسید حاصل از تجزیه ی غذا ها در دهان حساس هستند .و به دلیل بازی بودن خاصیت هیدروکسی اپاتیت ، این ماده به اسید ها حساس تر است. اگر در دوران تشکیل دندان غلظت یون فلوئورید کافی باشد به جای هیدروکسی اپاتیت ، فلوئورو اپاتیت [Ca2F(PO4)] به وجود می آید . هر دو اپتایت دارای یک ساختمان کلی هستند به طوری که از لحاظ کلی ساختمان دندان تغییر نمی کند . چون فلوئورو اپاتیت خاصیت بازی هیدروکسی اپاتیت را ندارد و به آسانی مورد حمله ی اسید ها قرار نمی گیرد، احتمال پوسیدگی دندان ها کمتر می شود.




شعله ور کردن شکر بدون آتش


در نيمه زيرين یک ظرف، بلور پتاسیم کلرات و در نيمه بالايي شکر قرار میدهیم
حالا میتوانيم از بقیه بخواهیم از شکر بچشند وببینند که واقعا شکر است
حال یك همزن یا یك عصای شعبده بازی که قبلا به اسيد سولفوریک آغشته شده را به ظرف حاوی شکر(در واقع پتاسیم کلرات) نزدیک میکنیم واینطوری شما ميتوانيد شکر را بدون آتش شعله ور کنید


نکته: این آزمایش را هیچ وقت در یك فضای بسته انجام ندهید برای انجام آن حتما از فضای باز استفاده کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 77
بازدید ماه : 249
بازدید کل : 91622
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


Javascripts